Thematiek
Een crisis in je gezin

Er is een crisis in je gezin. Jullie hebben nu hulp nodig anders loopt het uit de hand. De situatie voor je kind(eren) is onveilig of bedreigend. Je bent bang dat gezinsleden elkaar of zichzelf pijn gaan doen. Of dit is al gebeurd. Misschien is je kind weggelopen, of het dreigt hiermee.
Bel voor hulp
Als je kind of gezin in een acute crisissituatie zit en direct deskundige hulp of zorg nodig heeft, neem dan contact op met je huisarts, bureaudienst Jeugd in jouw gemeente of de Jeugd- en Gezinsbeschermers. Bij gevaar bel 112.
Na 17.00 uur kun je bij een crisis bellen met de Crisisdienst Jeugd Noord-Holland noord. Parlan is bij deze dienst aangesloten. De Crisisdienst is van 17.00 uur tot 08.00 uur te bereiken op nummer 088 777 888 7.
Crisishulp bij Parlan
De acute crisis wordt opgepakt door de huisarts, bureaudienst Jeugd in je gemeente of de Jeugd- en Gezinsbeschermers en na 17.00 uur door de crisisdienst NHN.
Als daarna ook crisishulp nodig is starten wij binnen 24 uur na de aanmelding. Onze hulpverlener komt bij je thuis en heeft meerdere keren per week contact met jou en de andere gezinsleden. Samen met jullie gezin en de mensen die belangrijk voor jullie zijn maken we afspraken over de veiligheid. We bespreken jullie zorgen en problemen maar kijken ook wat er wel goed gaat en of vervolghulp nodig is. Crisishulp duurt maximaal 28 dagen.
Let op: update 30 september 2025
Veilig Thuis Noord-Holland Noord (VT NHN) neemt per 1 januari 2026 de uitvoering van Crisisdienst Jeugd Noord-Holland Noord (CDJ NHN) volledig in eigen beheer.
Vanaf bovengenoemde datum behandelt VT NHN zelf de spoedcasuïstiek buiten kantoortijden. Daarmee zijn wij als organisatie 24/7 zelf verantwoordelijk voor het aannemen, beoordelen en opvolgen van acute meldingen waarin de veiligheid direct in het geding is. Deze verandering geldt voor de gehele regio Noord-Holland-Noord. Het nummer van CDJ NHN komt te vervallen. Meldingen kunnen, zoals je gewend bent, worden gedaan via 0800 – 2000 of via de bekende routes voor professionals.
Met deze stap hopen wij de samenhang in onze dienstverlening te versterken.
Door de crisisdienst zelf uit te voeren:
- zijn we laagdrempelig voor iedereen bereikbaar;
- nemen we verantwoordelijkheid van begin tot eind;
- kunnen we sneller en effectiever handelen in acute situaties.
Zo dragen we bij aan directe veiligheid én duurzaam herstel voor inwoners in kwetsbare situaties.
Aanmelden voor crisishulp kan met een verwijzing van je huisarts, het het wijk- of gebiedsteam of het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). Deze verwijzers kunnen jouw gezin aanmelden bij Parlan.