Ervaringsdeskundigen aan het woord
home
      

Ervaringsdeskundigen vertellen:

"Omgaan met al mijn diagnoses, daar help je mij niet mee. Leer me om te LEVEN"

Vijf jongeren met ervaring in jeugdhulp en een vers diploma ervaringsdeskundigheid behaald bij ‘De Hoofdzaak’. Een groep hulpverleners van Parlan en daarbuiten. Een berg lekkere broodjes. En nu in gesprek…. Dat laatste leek geen probleem. Jongeren hadden geleerd goed hun thema’s naar voren te brengen, hulpverleners wisten hoe te luisteren en door te vragen. Een goede combinatie!
 
Merel: “Na lange tijd in de hulpverlening te zijn en niet op te schieten wordt je eigen verhaal ook iets afstandelijks. Je vertelt over je problemen maar wie je zelf echt bent komt steeds meer op de achtergrond. En als dan in de gesprekken je doelen leidend zijn, die meestal nog niet gehaald hebt, zijn die gesprekken heel deprimerend. Zo kom je nog verder van jezelf af te staan.”. Hoe dat anders moet? “Begin niet over mijn doelen, kijk en vraag naar mij, hoe het met me gaat, wat ik doe, waar ik blij van wordt. Help me om te zorgen dat mijn problemen niet mijn identiteit worden”.
 
Vanuit de hulpverleners kwamen ook vragen. Bijvoorbeeld; wanneer wilde je zelf ook dat het beter met je ging en was je bereid tot meewerken? Jongeren: “Toen ik echt niet lager kon zakken en ik besefte dat het of einde verhaal was of iets gaan doen. Dat laatste koos ik, want zo diep wilde ik niet meer zitten”. “Toen ik iemand tegen kwam waar ik vertrouwen in had, in mijn geval een andere ervaringsdeskundige jongere. Geen mooie praatjes, hij kende de problemen én het was hem gelukt om eruit te komen. Daar kon ik me aan optrekken”.
 
De jongeren hadden ook de nodige kennis in huis over hoe het werkt met beschikkingen en indicaties. “Om een beschikking te krijgen, moesten er twee diagnoses zijn. Ik had er nog maar 1, maar om de juiste hulp te krijgen werd er eentje bij gezet waar ik wel wat kenmerken van had. Ik was daarvan op de hoogte en vond het goed. Maar 2 organisaties later werd ervanuit gegaan dat de diagnose kloppend was en moest ik hemel en aarde bewegen om aan te tonen dat dat niet zo is!”
 
Het woord ‘diagnose’ maakt bij meer jongeren wat los. “Natuurlijk is het goed om te zoeken naar wat er speelt, maar ik ben nog steeds vooral Erik. Gesprekken over omgaan met mijn ‘autisme’ ‘angststoornis’ of wat dan ook bouwen mij niet op, daar wordt ik eerder depressief van. Nee leer me om te léven; hoe kan ik zo leven dat ik me gelukkig voel?”
 
Zowel de jongeren als de hulpverleners kijken terug op een geslaagde bijeenkomst. Hulpverlener: “Dit zal ik niet snel vergeten. Mag ik deze jongeren ook inzetten in een casus?”. “Mijn team zou hier moeten zijn, wanneer is de volgende bijeenkomst?”. Jongeren: “Hier doe ik het voor. Mijn verleden inzetten voor iets positiefs, zeg maar wanneer ik terug moet komen!”
 
Dit zal dus niet de laatste keer zijn dat we binnen Parlan van ervaringsdeskundigen zullen horen.
 
Meer weten?
Ervaringsdeskundigen inzetten?
Mail margriet.anker@parlan.nl

 

 


Parlan
Van der Lijnstraat 9
1817 EH Alkmaar
T: 088 124 00 00
E: contact@parlan.nl




Transferium Jeugdzorg Stichting de Praktijk